افزایش بازدهی آگهی
چطور بازدهی آگهیهای خود را افزایش دهیم ؟
پیشگفتار
ضمن عرض سلام و خوش آمد خدمت شما همراهان و مخاطبین سازودهل
همه ی ما می دانیم که امروزه در حوزه فعالیت و کسب و کار ما هزاران آگهی در روز منتشر می شوند که هرکدام مزایا و معایب خودشان را دارند ، اما مخاطبان آگهی های ما به راستی بر چه اساسی تصمیم میگیرند که کدامیک از آگهی ها را انتخاب نمایند ؟! و چه معیار هایی بر افزایش بازدهی آگهی های ما موثر هستند ؟! در ادامه طبق تجربه ای که در طول این سالها کسب کردهایم نکاتی را خواهیم گفت که در عین سادگی بسیار حائز اهمیت و تاثیر گذار هستند و از طریق این راهکار ها می توانید بازدهی خود را چندین برابر کنید .
یک نکته مهم قبل از شروع !
دو عبارت (افزایش بازدهی) و (افزایش بازدید) متفاوت هستند که در خیلی از مواقع اشتباه گرفته می شوند . به عبارت دیگر ممکن است یک آگهی میلیون ها بار دیده شود ولی حتی یک نفر هم با شما تماس نگیرد و در مقابل ممکن است یک آگهی را فقط ده نفر ببینند و مثلا نه نفر از آن ها با شما تماس بگیرند . که در مثال فوق در فرض اول آگهی بازدید بالایی دارد اما اصلا بازدهی ندارد ولی در حالت دوم آگهی بازدید بالایی ندارد اما بازدهی بالاست ! ما در این مقاله سعی داریم تا بیشتر بر روی راهکار های افزایش میزان بازدهی آگهی تمرکز کنیم .
چطور بازدهی آگهی خود را افزایش دهیم ؟
اما واقعا چطور می توانیم بازدهی آگهی های خود را افزایش دهیم که بین میلیون ها آگهی ، بهتر دیده شود و بیشتر مورد توجه قرار گیرد ؟ طبق تحقیقاتی که طی چندین سال بر روی آگهی های درج شده در سایت ها کرده ایم معمولا با رعایت این نکات می توانید تا حدود 70% بازدهی آگهی خود را افزایش دهید .
هنگام درج آگهی حتما به نکات زیر توجه نمایید :
- انتخاب عنوان مناسب
- نوشتن اهداف آگهی به صورت کاملا واضح
- نوشتن مزایای خدمات یا محصولات شما نسبت به سایرین
- در نظر گرفتن یک امتیاز ویژه
- نوشتن مطالب به صورت طبقه بندی شده
- حفظ صداقت و شفافیت
- رعایت احترام و ارزش نهادن به مخاطبین
- نوشتن سابقه فعالیتتان
- نوشتن تمامی تخصصها به همراه میزان تخصص
- نوشتن سلیقه شخصی و علاقه مندیهای خودتان
- نوشتن تمام راههای ارتباطی از جمله شماره تماس ، ایمیل ، شبکههای اجتماعی و آدرس
- جذب اعتماد با دادن حس امنیت
- نوشتن متون هماهنگ با عرف جامعه
لطفا در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی و تحلیل این موارد به صورت دقیق و کامل بپردازیم
انتخاب عنوان مناسب
اولین موردی که در نگاه اول باید توجه مخاطبتان را به خودش جلب کند تا به سراغ آگهیتان برود و آن را بخواند یک عنوان و تیتر مناسب است . یک عنوان مناسب بهتر از صد ها خط توضیح عمل میکند . پس همیشه در انتخاب عنوان مناسب بسیار دقت کنید . عنوان مناسب باید حاوی مهمترین نکات محصول یا خدماتتان و در عین حال خیلی کوتاه باشد . سعی کنید از عبارات تبلیغاتی جالب و غیرتکراری استفاده کنید ولی به نحوی که فقط جنبه شعار به خودش نگیرد و خواننده حس کند که غیر از شعار قرار است به آن عمل کنید . همچنین استفاده از کلماتی مثل تخفیف ، حراج و موارد مشابه می تواند تاثیر عمیق تری روی مخاطبتان بگذارد .
نوشتن اهداف آگهی به صورت کاملا واضح
همیشه سعی کنید مستقیم برید سر اصل مطلب و از بیان متون کلیشه ای و اضافه ، به خصوص شعارهای تبلیغاتی تکراری و خسته کننده که امروزه همه جا می بینیم به شدت پرهیز کنید ! چراکه امروزه مخاطبین شما به دلیل مشکلات و مشغله های کاری اصلا وقتی برای تحلیل و بررسی متون شما ندارند . اگر مستقیم و سریع به هدفی که به دنبال آن هستند دست نیابند به سراغ آگهی بعدی می روند . پس اهداف آگهی خود را کاملا واضح بنویسید و طفره نروید .
نوشتن مزایای خدمات یا محصولات شما نسبت به سایرین
سوال اصلی اینجاست که چرا مخاطبان آگهی در میان هزاران آگهی مشابه ، باید جذب خدمات یا محصولات شما شوند ؟! پس این سوال را از خودتان بپرسید و جواب را به عنوان برگ برنده خود در آگهیتان ذکر کنید . به این مثال ها توجه کنید ، مثلا آیا مخاطبان امکان عودت کالا را در صورت نارضایتی دارند ؟ آیا قیمت شما زیر قیمت های بازار است ؟ آیا امکانات ویژه ای ارائه می دهید که جای دیگری نمی توانند بیابند ؟ آیا سابقه زیادی دارید ؟ آیا برای مخاطب خود اگر از این آگهی استفاده کنند شرایط ویژه ای در نظر گرفته اید ؟ و غیره . مطمئن باشید که تمام این موارد مخاطب را یک گام به انتخاب محصول یا خدمات شما نزدیکتر میکند و اگر هوشمندانه از این روش استفاده کنید حتی بدون این که به سراغ رقبایتان بروند از شما خریداری خواهند کرد .
در نظر گرفتن یک امتیاز ویژه
همه ی ما انسان ها از گرفتن امتیاز ویژه لذت می بریم و از به دست آورد آن احساس پیروزی خواهیم کرد . پس شما هم برای مخاطبان خود یک تخفیف یا امتیاز ویژه در نظر بگیرید که آن ها هم به جای حس خرید در واقع حس پیروزی را با گرفتن یک امتیاز ویژه داشته باشند . از ارائه یک هدیه ویژه تا مشاوره های رایگان قبل از فروش و یا حتی امکان عودت وجه همگی از این قبیل امتیازات هستند که تاثیر به سزایی در افزایش بازدهی و میزان فروش خواهند داشت .
نوشتن مطالب به صورت طبقه بندی شده (دسته بندی شده)
حتما حتما حتما سعی کنید تا مطالب خود را به صورت طبقه بندی شده ارائه نمایید . منظور از مطالب دسته بندی شده این است که هر بخش از توضیحات را در یک پاراگراف جداگانه و به صورت منظم و هدفمند درج نمایید . مثلا یک پاراگراف را به بیان سابقه فعالیت خود اختصاص دهید و در پاراگراف بعدی تجاربتان را بنویسید و در پاراگراف بعدی تخصصهای خود را توضیح دهید و به همین صورت راه های ارتباطی ، سلایق و سایر موارد را دسته بندی کنید . زیرا این امکان را به مخاطبین خود خواهید داد تا بتوانند دقیقا به همان بخشی که به دنبال آن هستند مراجعه کنند . امروزه با افزایش مشغله های کاری و فکری ، عموم مردم دیگر همانند گذشته وقت زیادی برای گشتن در اینترنت ندارند و می خواهند سریع به خواسته هایشان دست یابند . پس در این میان کسی پیروز است که بتواند زودتر از سایرین آنها را جذب کند . بگذارید یک مثال ساده بزنیم ، فرض کنید خودتان به دنبال استادی با تجربه بالای 5 سال و ساکن شهر تهران میگردید ، قطعا وقت و حوصله خواندن میلیونها آگهی که هرکدام از آنها دهها خط توضیح دادهاند را ندارید ، پس در این میان کسی برنده است که آگهی آن طبقه بندی شده و شما می توانید مستقیما سر اصل مطلب بروید و بتوانید میزان تجربه و شهر شخص را بیابید ، در غیر اینصورت چون پیدا نمیکنید ، به سراغ آگهی بعدی می روید .
حفظ صداقت و شفافیت
همیشه با این تصور آگهی بنویسید که مخاطب قبل از این که به سراغ آگهی شما بیاید صدها محل را دیده ، مدت ها تحقیق و بررسی انجام داده و با چندین نفر مشورت کرده . پس دقیقا می داند که چه محصولی با چه درجه کیفیتی را می خواهد . در نتیجه باید کاملا شفاف و با صداقت کامل محصول یا خدماتتان را توضیح دهید ، زیرا در غیر این صورت با وجود میلیون ها آگهی دهنده دیگر اگر مخاطب شما ذره ای شک کند به سراغ رقبایتان خواهند رفت و مشتری همیشگی آن ها خواهند شد .
رعایت احترام و ارزش نهادن به مخاطبین
همیشه در متون خود به مخاطب احترام بگذارید . روانشناسان بر این باورند که اکثر مردم پیش از آن که به کیفیت خدمات ، آموزش یا محصولات اهمیت دهند به رفتار و نحوه برخورد شما اهمیت خواهند داد . پس جمله (همیشه حق با مشتریست) را همیشه در نظر داشته باشید ، سعی کنید در متون خود ازمخاطبتان تعریف کنید ، به نظراتشان اهمیت دهید و از کلمات محترمانه استفاده نمایید .
نوشتن سابقه فعالیتتان
تجربه نشان داده که مخاطبین شما به سابقه فعالیتتان اهمیت خاصی خواهند داد . حتی اگر سابقه فعالیت کمی دارید از این نکته چشم پوشی نکنید ! سعی کنید همیشه سابقه فعالیت خود را بنویسید . زیرا برخی از مخاطبان به دنبال دادن فرصت به شرکت ها و اشخاص نوپا در زمینه تجارت و بازار کار هستند و شما این فرصت را به آن ها می دهید تا به جای سایر رقبایتان از شما حمایت کنند . از طرفی دیگر خیلی از مخاطبان به دنبال جذب خدمات ، محصولات و ایده های نو هستند و از همین روی آنقدرها هم به دنبال سابقه فعالیت نخواهند بود و به سراغ اشخاص یا کسب و کار های جدیدتر می روند . البته باید دقت کنیم که بنا به محصول یا خدمات این مورد متفاوت خواهد بود و این شمایید که باید بررسی کنید خدمات یا محصولات شما وابسته به میزان سابقه فعالیتتان هست یا خیر .
نوشتن تمامی تخصصها به همراه میزان تخصص
تمام تخصص های خود را حتی اگر حس میکنید کاملا بی ارتباط به محصول یا خدماتتان است بنویسید ! تجربه نشان داده مخاطب شما برای گرفتن خدمات یا محصولات همیشه جذب شخصی می شود که تخصص های بیشتری داشته باشد . در نظر داشته باشید که شما نمی توانید از قبل ذهن مخاطبتان را بخوانید ، شاید مخاطب شما دقیقا به دنبال دو یا چند محصول یا تخصص هایی که شما در کنار هم دارید میگردد ، حتی اگر از دید شما کاملا بی ارتباط باشد . پس این امکان را برای او فراهم کنید تا تمام تخصص یا محصولات شما را بشناسد و بتواند بررسی کند .
نوشتن سلیقه شخصی و علاقه مندیهای خودتان
همیشه در بخشی از متون خود سلایق ، علایق و عقاید خود را بنویسید ، مثلا اگر قرار است یک محصول شیرین بفروشید حتما بنویسید که خودتان عاشق طعم شیرینی هستید و به همین دلیل این محصول را تولید کرده اید ! این باعث می شود تا شخص دقیقا بداند که با استفاده از خدمات یا محصولات شما قرار است چه نتیجه به دست آورد . علاوه بر این موارد تجربه نشان داده همه ی ما معمولا با کسی که از نظر اخلاق و سلیقه شبیه ما باشند راحت تر ارتباط برقرار میکنیم و مخاطب شما هم از این قاعده مستثنی نیست . پس سریعتر جذب محصولات یا خدمات شما خواهند شد .
نوشتن تمام راههای ارتباطی از جمله شماره تماس ، ایمیل ، شبکههای اجتماعی و آدرس
هیچگاه به نوشتن شماره تماس و آدرس اکتفا نکنید و سعی کنید چندین راه ارتباطی را در نظر بگیرید . چراکه ممکن است شخصی به هر دلیلی شرایط تماس از طریق تلفن یا موبایل را نداشته باشد و یا نتواند به صورت حضوری به شما مراجعه کند . در این صورت مخاطب خود را از دست خواهید داد . هرچقدر راه های بیشتری را برای ایجاد ارتباط با مخاطبتان در نظر بگیرید احتمال تماس بیشتر خواهد شد .
جذب اعتماد با دادن حس امنیت
همیشه این نکته را به خاطر داشته باشید که خیلی از مواقعی که مخاطب به شما مراجعه نمیکند به دلیل عدم اعتماد نسبت به شماست . یعنی هر قدر هم که محصولات یا خدمات شما خاص و عالی باشد تا زمانی که مخاطبتان احساس اطمینان نسبت به شما ، خدمات یا محصولاتتان نداشته باشد سراغ آگهی بعدی خواهد رفت . پس همیشه سعی کنید که هم اطمینان مخاطبتان را جلب کنید و هم یک راه مطمئن برای ارائه خدمات خود پیدا کنید .
نوشتن متون هماهنگ با عرف جامعه
واقعیت این است که مخاطبان شما در همین اجتماع بزرگ شده اند و برای جذب آن ها باید متون نوشته هایتان در چارچوب عرف جامعه نوشته شود . سعی کنید از واژه های مصطلحی که در زمان حال حاضر اکثر جامعه آن را میپسندند و استفاده میکنند استفاده کنید و از کلمات کلیشه ای ، خیلی عامیانه و در عین حال خیلی ادبی پرهیز کنید . توجه کنید که هدف از آگهی ، نوشتن متن طنز برای تفریح و یا آموزش ادبیات نیست و باید به ساده ترین و کوتاه ترین شکل ممکن نوشته شود تا به راحتی در یاد بماند .
سخن پایانی
هرچند که افزایش بازدهی یک آگهی به خیلی از موارد و شرایط دیگر وابسته است ولی در این مقاله سعی کردیم تا نکاتی را در رابطه با راه حل افزایش بازدهی بیان کنیم و تجربه نشان داده با در نظر گرفتن این موارد به طور چشمگیری بازدهی آگهی ها افزایش خواهد یافت . اگر شما هم راهکار های دیگری در این رابطه در نظر دارید خوشحال می شویم که با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در اختیار دیگر همراهان سازودهل بگذاریم . همچنین اگر مطالب فوق را مفید و تاثیر گذار دانستید خوشحال میشویم تا برای کسانی که به آنها و پیشرفتشان اهمیت میدهید بفرستید . و در نهایت بی اندازه از شما سپاسگزاریم که وقت گرانبهای خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دادید و این باعث افتخار ماست که شما را در جمع خودمان داریم . امیدواریم که توانسته باشیم رضایت شما را جلب کرده باشیم .