SazodoholLogoLightGray
مرجع تخصصی موسیقی
موسیقی یاد بگیرید و موزیسین بیابید

ویژگی های یک آموزشگاه موسیقی خوب چیست؟

SazodoholLogoGray
www.SazoDohol.ir

ویژگی های یک آموزشگاه و مدرسه موسیقی مناسب چیست و چطور پیدا کنم ؟

سلام خدمت شما عزیزان و همراهان همیشگی ما . همیشه یکی از مهمترین دغدغه‌های ما در هنگام شروع یادگیری ساز و موسیقی این است که چطور یک آموزشگاه موسیقی خوب و مناسب برای یادگیری موسیقی پیدا کنیم که از هر نظر به پیشرفت ما کمک کند و در واقع یکی از اولین و مهمترین گام های موثر در آموزش موسیقی انتخاب یک آموزشگاه و مدرسه موسیقی خوب است و به همین دلیل خیلی از دوستان از ما میپرسند که چطور یک اموزشگاه خوب پیدا کنیم ؟ در نتیجه ما هم برای پاسخ به این سوال این مقاله را منتشر کردیم تا به بررسی این موضوع بپردازیم . پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید تا ببینیم چطور یک آموزشگاه خوب برای یادگیری ساز و موسیقی پیدا کنیم .

 

داشتن اساتید حرفه‌ای و مجرب

قبل از هر چیزی حتما به این نکته توجه کنید که قرار است موسیقی را توسط اساتید موسیقی در آموزشگاه بیاموزید و نه توسط محیط آموزشگاه ! پس مهمترین ویژگی یک آموزشگاه حرفه‌ای نسبت به سایر اموزشگاه ها همکاری با اساتید حرفه‌ای و کارکشته است .پیش از ثبت‌نام و شروع یادگیری باید حتما تحقیق کنید که اساتید آموزشگاه مورد نظرتان تمام ویژگی های یک استاد خوب را داشته باشند . به دلیل این که موارد بسیار زیادی در انتخاب یک استاد موسیقی مناسب موثر هستند و این مورد مهمترین و کلیدی‌ترین ویژگی در انتخاب آموزشگاه موسیقی است ، حتما باید به طور دقیق مورد بررسی قرار بگیرد و به همین دلیل در مقاله‌ی دیگری به بررسی کامل این موضوع پرداختیم و می‌توانید آن را در مقاله‌ی (ویژگی های یک استاد موسیقی خوب چیست؟) مطالعه نمایید .

توجه » به دلیل این که انتخاب یک استاد مناسب اهمیت بسیار زیادی در روند آموزش ، سرعت یادگیری و رشد هنرجویان  دارد و باید حتما در هنگام شروع یادگیری موسیقی توجه ویژه‌ای به آن شود ، اکیدا توصیه میکنیم که حتما مقاله (ویژگی های یک استاد موسیقی خوب چیست؟) را مطالعه نمایید.

 

کمک به هنرجویان برای انتخاب ساز مناسب

ما بار‌ها این موضوع را مطرح کرده‌ایم که انتخاب ساز مناسب یکی از اولین و مهمترین نکاتی است که باید در هنگام شروع یادگیری موسیقی توجه ویژه ای به آن شود . پس مدیر و مشاوران یک آموشگاه خوب هم باید بتوانند با توجه به روحیات و شخصیت هنرجوی خود ، وی را در انتخاب ساز مناسب راهنمایی کنند . نکته بسیار مهم اینجاست که یک آموشگاه خوب هیچوقت فقط برای جذب هنرجو و فقط برای این که سازی در این آموزشگاه تدریس می‌شود ، هنرجو را ترغیب به نواختن و یادگیری همان ساز نمی‌کند و شاید حتی توصیه کند که هنرجو باید به سراغ یادگیری ساز دیگری برود . چراکه هر سازی مناسب همه نیست و اگر به این نکته توجه نشود باعث دلسردی هنرجو در آموزش موسیقی می شود و شاید در آینده آموزش موسیقی را به کلی کنار بگذارد . پیشنهاد میکنیم برای انتخاب ساز مناسب مقاله (چه سازی مناسب من است و نوازندگی را با چه سازی شروع کنم؟) را مطالعه نمایید .

 

وضعیت علمی و تخصصی هنرجویان فعلی یا پیشین آموزشگاه

حتما درباره میزان تخصص و جایگاه فعلی هنرجویان آموزشگاه تحقیق کنید و ببینید که آیا اکثر هنرجویان به جایگاه مناسبی رسیده اند که به خوبی ساز بنوازند و یا خیر فقط تعداد اندکی به دلیل تلاش و پشتکار خودشان نوازنده شده‌اند . ببینید آیا در حال حاضر اکثر هنرجویان این آموزشگاه به عنوان موزیسین یا نوازنده فعالیت می‌نمایند یا خیر ؟! توجه داشته باشید که تعداد اندکی از هنرجویان هیچوقت ملاک عمل مناسبی برای تعیین سطح خوب یا بد بودن آموزشگاه نیستند و ممکن است دلیل پیشرفت یا عدم پیشرفت آن ها در روند آموزش موارد دیگری به جز سطح آموزشگاه باشد . پس دقت کنید که تعداد قابل توجهی از هنرجویان را مورد ارزیابی قرار دهید .

 

میزان رضایت هنرجویان فعلی و پیشین آموزشگاه

حتما هنگامی که برای تحقیق درباره کلاس‌ها به آموزشگاه مراجعه می نمایید از هنرجویانی که به آموزشگاه رفت و آمد دارند به دور از چشم مدرسان و کارمندان آموزشگاه درباره کیفیت آموزش ، زمان و میزان پیشرفت آن ها گفت و گو کنید تا به دور از تعارف نظر خودشان را بگویند . همچنین از هنرجویان قبلی آموزشگاه هم پرس و جو کنید و دلیل عدم مراجعه به آموزشگاه را بپرسید که آیا دلیل ادامه ندادن آموزش موسیقی در این آموزشگاه کیفیت پایین آموزش ها یا مشکلات دیگری از جانب آموزشگاه بوده است و یا دلایل دیگری به جز این موارد داشته که ارتباطی به آموزشگاه ندارد . گاهی پیش می‌آید که هنرجویان از اموزشگاهی راضی نیستند و فقط به دلایلی مانند نزدیکی راه ، حضور یکی از بستگان به عنوان استاد ، وجود تخفیف و مواردی از این دست به یک آموزشگاه مراجعه می‌نمایند و به همین دلیل تعداد هنرجو ملاک درستی برای انتخاب آموزشگاه نیست و حتما باید خودتان از رضایت هنرجویان فعلی و سابق آموزشگاه مطمئن شوید .

 

نحوه هدف‌گذاری آموزشگاه با توجه به اهداف هنرجو

همانطور که در مقاله (ویژگی های یک استاد موسیقی خوب چیست؟) به این موضوع اشاره شد ، هر هنرجو با توجه به دلایل خاص خودش به سراغ موسیقی میرود و قرار نیست همه برای برگزاری کنسرت های کلاسیک چند هزار نفری به سراغ یادگیری ساز بروند . البته متاسفانه این روز ها هر جایی را که می بینیم کمتر به این موضوع اشاره شده است . فرض کنید هنرجویی صدای خوبی دارد و فقط می خواهد هنگام خواندن نیز ساز بنوازد و یا فقط می خواهد در جمع های خودمانی و دورهمی ها برای وقت گذرانی ساز بزند ، قطعا نیازی نیست که همانند شخصی که میخواهد در صحنه های جهانی به عنوان یک موزیسین ظاهر شود تمرین کند . پس آموزشگاه مناسب همیشه به این نکته توجه خواهد کرد و قبل از شروع به آموزش حتما هدف هنرجوی خود را از آموزش موسیقی میپرسد تا اساتید مناسبی را با توجه به همان اهداف جهت آموزش معرفی کند . مثلا کسی که به دنبال نواختن یک ساز برای جمع های خودمانیست در واقع تمرکز اصلی خود را بر روی سرعت یادگیری گذاشته و میخواهد زودتر پیشرفت کند و زیاد به دقت در نواختن اهمیتی نمیدهد . یا به عبارت دیگر ترجیح میدهد تا سریعتر یاد بگیرد و با دوستان خود خوش بگذراند و حتی اگر در این میان چندین نت را اشتباه بنوازد برایش فرقی ندارد ، چون با هدف کسب درآمد یا افزایش شهرت به دنبال یادگیری ساز نیست و اگر سریع یاد نگیرد خیلی زود از یادگیری سرد خواهد شد . پس اگر برنامه ریزی آموزشی با توجه به اهداف هنرجو نباشد ، به دلیل این که هنرجو به اهداف خود نرسیده ممکن است خیلی زود از ادامه یادگیری منصرف شود و دیگر هیچگاه به سراغ یادگیری موزیک نرود !

 

احترام گذاشتن به سلایق هنرجو

اساتید و پرسنل یک آموزشگاه مناسب و مجرب می‌دانند که اگر سلیقه خود را به هر شکلی به هنرجویانشان تحمیل کنند در واقع جلوی ذوق هنری هنرجویان خود را گرفته اند و مانع پیشرفت و خلق موسیقی‌های جدید و نوآورانه خواهند شد . هر شخصی سلیقه خاص خودش را دارد و ممکن است هر شخصی از یک سبک موسیقی متفاوت لذت ببرد و قرار نیست که تمام هنرجویان این آموزشگاه طبق سلیقه مدیر یا مشاوران ، سبک یا عقاید آن‌ها را دنبال کنند . اگر دست اندر کاران آموزشگاه در تحمیل عقاید و سلایق خود پا فشاری کنند به دلیل این که هنرجویان نمیتوانند در سبک مورد علاقه‌شان فعالیت کنند و یا در مسیری که خودشان انتظار داشته‌اند قرار بگیرند ، در نتیجه نمیتوانند پیشرفت کنند و معمولا کم کم نسبت به یادگیری موسیقی سرد خواهند شد و این یک لطمه بزرگ و مرگی تدریجی در ذوق هنری هنرجویان است .

 

پیگیری کامل

همیشه آموزشگاهی خوب است که به طور کامل و دقیق از شرایط محیط آموزشگاه ، وضعیت پیشرفت هنرجویان ، نحوه تدریس و رفتار اساتید خود آگاه باشد و اگر بنا به دلایلی هنرجویی در روند آموزش پیشرفتی نداشت و یا مشکلی پیش آمد پیگیری های لازم و کافی را تا زمان بر طرف شدن مشکل و پیشرفت هنرجو داشته باشد . آموزشگاه خوب نه تنها یک واسطه و معرف میان استاد و شاگرد است ، بلکه قطعا به موفقیت هنرجوان اهمیت میدهد و خود همانند یک استاد دلسوز موجب پیشرفت هنرجویان خود را فراهم میکند .

 

داشتن چندین استاد موسیقی در یک زمینه ولی با متد و راهکار های متفاوت

استفاده از یک روش ثابت آموزشی ، معمولا ریسک آموزش را برای اساتید و آموزشگاه های موسیقی کاهش می دهد ولی ممکن است یک روش برای همه جواب ندهد . در نتیجه پرسنل و کادر یک آموزشگاه مجرب می‌دانند که باید استاد را با توجه به ویژگی های اخلاقی و منحصر به فرد هر هنرجو معرفی نمایند و همچنین بررسی می‌کنند که هنرجو باید از چه طریقی آموزش ببیند تا مطالب به خوبی منتقل شود . آموزشگاه خوب باید چندین استاد در یک زمینه داشته باشد تا اگر هنرجو به هر دلیلی با یکی از اساتید پیشرفت نکرد ، از استاد دیگری برای پیشبرد آموزش کمک بگیرد تا هنرجو احساس ناامیدی و بی استعداد بودن نکند . در نتیجه استفاده از اساتید و متدهای آموزشی مختلف بنا به شخصیت هر هنرجو امر بسیار مهم و تاثیرگزاری است که باید رعایت شود .

 

توجه به سن هنرجویان

این کاملا مشخص است که روش یادگیری موزیک و به ویژه ساز برای یک کودک با یک بزرگسال متفاوت است . به همین دلیل یک آموزشگاه خوب ، اساتید شرایط محیطی مناسبی را با توجه به سن هنرجویان خود برای آن ها فراهم میکند . مثلا برای آموزش کودکان یک فضای بازی در نظر میگیرد و یا با اساتیدی همکاری مینماید که آموزش موسیقی را به همراه بازی انجام می‌دهند تا کودک از آموزش خسته نشود و جذب نواختن موزیک و آموزش موسیقی شود .

 

داشتن برنامه برای آینده هنرجویان

معمولا هرکسی که وارد دنیای موسیقی می شود هدف خاص خودش را دارد و این هدف برای هر شخصی متفاوت است . به همین دلیل یک آموزشگاه خوب با توجه به اهداف هنرجو برای آینده وی برنامه ریزی می نماید که چطور پله های ترقی را در همان مسیر انتخابی یکی پس از دیگری طی کند . یک آموزشگاه خوب هنرجو را به حال خود رها نمیکند و با برگزاری جلسات ، تمرینات ، معرفی و هماهنگی های لازم با خوانندگان و گروه های موسیقی مطرح ، بستری را برای ورود به دنیای حرفه ای موسیقی و اجرای متناسب با اهداف هنرجو ایجاد خواهد کرد به طوری که هنرجو را تا رسیدن به هدف نهاییش همراهی کند .

 

برخورد مناسب با هنرجویان و به ویژه هنرجویان کم سن

رعایت ادب ، احترام ، فاصله ، حفظ حریم خصوصی و شخصی افراد و برخورد صحیح با هنرجویان و مراجعه کنندگان یکی از مهمترین نکاتیست که به ویژه در سنین پایین باید توجه ویژه ای به آن شود تا موجب سردی هنرجو نسبت به مراجعه مجدد و فراگیری موسیقی مخصوصا در سنین پایین‌تر نشود . معمولا در سنین پایین‌تر به دلیل حساسیت بیشتری که نسبت به برخورد افراد دارند ، اگر رفتار نامناسب یا شوخی نا به جایی صورت بگیرد باعث میشود که دیگر تمایلی به ادامه یادگیری موسیقی نداشته باشد و این در آینده هنری کودک تاثیر چشمگیری خواهد داشت . کارکنان یک آموزشگاه خوب همیشه مودب هستند و سعی نمیکنند با روش هایی مانند ایجاد استرس ، کلمات خارج از عرف و یا طعنه زدن هنرجو را مجبور به یادگیری کنند و به نوعی یک الگو ، نه فقط در موسیقی بلکه در تمام مراحل زندگی هنرجویانشان خواهند بود . برخورد محترمانه و درست با هنرجو یکی از کلیدی ترین مواردیست که باید در هنگام انتخاب آموزشگاه به آن دقت شود .

همچنین باید در نظر داشته باشیم که رعایت فاصله و حفظ حریم میان کارکنان آموزشگاه و هنرجو یکی از مهمترین چارچوب هایی است که باید رعایت شود . کارکنان یک آموزشگاه خوب میدانند که حتما خط قرمزهایی در ارتباط با هنرجو وجود دارد و باید حریم خصوصی او را حفظ نمایند . کارکنان یک آموزشگاه خوب نمیگذارند تا میان کارکنان و هنرجو حس وابستگی ایجاد شود و تمام تمرکز خود را فقط روی کیفیت آموزش میگذارند . همچنین در هنگام رابطه با هنرجویان و به ویژه هنرجویان خردسال این نکته را در نظر بگیرید که به هر حال استاد و هنرجو قرار است مدتی را به تنهایی تمرین کنند و باید مطمئن باشید که فاصله مطمئن را با هنرجو و کودک حفظ میکند و از هر نظری مثل رفتار نامناسب ، توهین و تحقیر ، تعرض و غیره موجب صدمه زدن به هنرجو و کودک نخواهد شد .

 

سخن پایانی درباره انتخاب یک آموزشگاه موسیقی مناسب

خب همانطور که پیش‌تر خواندید در این مقاله به بررسی نکات بسیار مهمی در ارتباط با انتخاب آموزشگاه موسیقی پرداختیم و دریافتیم که کیفیت آموزش و آموزشگاهی که مناسب برای شروع یادگیری موسیقی باشد بسیار مهم است . پس به یاد داشته باشید که حتما در هنگام انتخاب اموزشگاه موسیقی و شروع یادگیری موزیک توجه ویژه‌ای به آن کنید . ما با توجه به تجربه خود و خیلی از موارد مشابهی که در طول این سال ها دیده‌ایم تمام تلاش خود را در بررسی این موضوع و بیان مفاهیم کردیم تا بتوانیم به خوبی این تجربیات را به شما منتقل کنیم و بتوانید یک آموزشگاه موسیقی خوب بیابید و شاهد پیشرفت روزافزون شما در این هنر ارزنده باشیم . امیدواریم که قدمی مفید در این زمینه برداشته باشیم .

اگر شما هم راهکار های دیگری در این رابطه در نظر دارید خوشحال می شویم که با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در اختیار دیگر همراهان سازودهل قرار دهیم . همچنین اگر مطالب فوق را مفید و تاثیر گذار دانستید خوشحال میشویم تا برای کسانی که به آن‌ها و پیشرفتشان اهمیت میدهید بفرستید . در نهایت بی اندازه از شما سپاسگزاریم که وقت گرانبهای خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دادید و این باعث افتخار ماست که شما را در جمع خودمان داریم . امیدواریم که توانسته باشیم رضایت شما را جلب کرده باشیم .

 

حامی این مقاله سایت سازودهل شوید
در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود ، می‌توانید به صورت کاملا اختیاری از سازودهل حمایت کنید.

همین حالا تکمیل یا اصلاح کنید !

اگر شما اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید لطفا آن را برای ما بنویسید تا مطلب فوق بازنگری گردد .

گزارش تخلف

guest
0 نظر
Inline Feedbacks
دیدن تمام نظرات
تبلیغات