SazodoholLogoLightGray
مرجع تخصصی موسیقی
موسیقی یاد بگیرید و موزیسین بیابید

چه سازی مناسب من است و نوازندگی را با چه سازی شروع کنم؟

SazodoholLogoGray
www.SazoDohol.ir

آموزش موسیقی را با چه سازی شروع کنیم و چطور بفهمیم که نواختن چه سازی برای من مناسب است ؟

درود و با آرزوی بهترین ها برای تمام هنر دوستان و به ویژه کاربران سازودهل . معمولا در بَدوِ شروع به یادگیری موسیقی همیشه این سوال برای هنرجویان مطرح است که چه سازی برای من مناسب است و یا به عبارت دیگر سر در گم می شویم که باید با چه سازی یادگیری موسیقی را شروع کنیم ؟ در نتیجه به این فکر افتادیم تا مقاله ای منتشر کنیم و چند مورد از مهمترین عواملی که باید در هنگام انتخاب ساز مناسب در نظر بگیریم را بررسی کنیم . این مطالب حاصل سال ها تجربه اساتید و نوازندگان مجرب است که در قالب یک مقاله منتشر شده است .
انتخاب ساز یکی از مهمترین و کلیدی‌ترین مواردی است که حتما باید قبل از شروع به یادگیری ساز (موسیقی) توجه ویژه ای به آن شود تا در آینده شاهد دلسردی و بی‌انگیزگی نسبت به ادامه کار در خودتان نباشید . قبل از هر چیزی حتما به این موضوع دقت کنید که برای انتخاب ساز مناسب باید تمامی موارد زیر در کنار هم در نظر گرفته شوند و فقط به یک یا چند مورد رضایت ندهید . پس لطفا تا پایان مقاله با ما همراه باشید و تمامی موارد را مطالعه کنید و بعد تصمیم بگیرید که مناسب ترین ساز برای شما چه سازی است .

 

نکات مهم قبل از شروع !

1- حتما در انتخاب ساز دقت کنید ! بیشتر نوازندگان و اساتید بر این باورند اگر ساز خود را دوست نداشته باشید (با آن راحت نباشید) معمولا نوازندگی را ادامه نخواهید داد .

2- لطفا توجه کنید قرار نیست یک شبه از فرش به عرش برسید و قطعا برای رسیدن به نتیجه مطلوب خود باید مدتی تمرین کنید و باور کنید نمی‌شود هیچ کاری را بدون تمرین فرا گرفت . این ممکن است مدتی طول بکشد و بدانید اگر اینچنین نبود همه نوازنده بودند !

3- این مقاله به هیچ عنوان با هدف تبلیغ از هیچ سازی نوشته نشده است و در تمام مثال هایی که نام سازی برده شده فقط برای بیان بهتر مفاهیم است . ما معتقدیم تمام سازها مزایا و معایبی نسبت به سایرین دارند و هیچ سازی بهتر از ساز های دیگر نیست (فقط متفاوتند) . پس لطفا به این نکته دقت کنید به هیچ عنوان نمیگوییم که چه سازی را انتخاب کنید و فقط تلاش میکنیم مزایا و معایب را بیان کنیم و در نهایت این شمایید که انتخاب می کنید کدام ساز برای شما مناسب‌تر است .

 

میزان علاقه به ساز

بارها مقالاتی درباره نحوه انتخاب ساز مناسب برای افراد به تناسب ویژگی های فردی آن شخص دیده ایم اما متاسفانه یا اصلا صحبتی درباره سلایق و علایق فرد نسبت به یک ساز نشده و یا کمتر به این مورد پرداخته شده است . در نظر داشته باشید که در نظر نگرفتن علایق و روحیات فردی که قرار است نواختن سازی را فرا بگیرد در واقع باعث دلسردی وی از ادامه کار خواهد شد ، چراکه در این صورت فراگیری موسیقی به جای تمرکز بر روی علاقه در واقع بیشتر از روی انجام وظیفه خواهد بود . اگرچه علاقه به تنهایی دلیل کافی برای انتخاب یک ساز برای شروع موسیقی نیست اما به جرات می توان گفت یکی از اصلی ترین آن هاست . پس اولین و شاید بتوان گفت مهمترین ویژگی در انتخاب ساز مناسب ، میزان علاقه شما به ساز مورد نظرتان است .

حالا لیستی از ساز هایی که به آن ها علاقه دارید تهیه کنید و ببینید کدامیک از آن ها سایر شرایط انتخاب ساز را که در ادامه آورده شده اند دارند .

 

روحیات فردی در انتخاب ساز

روحیات و خلق و خوی افراد هم دقیقا مانند تمام ویژگی های شخصیتی دیگر در افراد کاملا منحصر به فرد است و باید در هنگام انتخاب ساز هم به این موارد دقت شود . مثلا شخصی که روحیات آرام و ملایمی دارد قطعا در هنگام انتخاب موزیک مورد نظر خود به دنبال موزیک های ملایم‌تری خواهد بود و در مقابل فردی که دارای روحیات آوانگارد و پرهیاهوتری است موزیک های شاداب و مهیج را بیشتر میپسندد . پس از همین رو سازی که انتخاب میکنید هم باید متناسب با روحیات شما باشد . مثلا شخصی که از شنیدن موسیقی های سنتی ایرانی بیشتر از سایر سبک ها لذت میبرد احتمالا با نواختن سازهای استفاده شده در موسیقی سنتی مانند تار یا کمانچه روحیات بهتری خواهد داشت و یا مثلا علاقه‌مندان به سبک های راک باید به سراغ گیتار الکتریک یا درامز بروند . پس توجه به روحیات فردی بسیار مهم است تا در ادامه راه انگیزه لازم را داشته باشند و دلزده نشوند .

 

میزان حوصله و پشتکار

هرکدام از ما شناخت کافی نسبت به خودمان داریم و قطعا این را می دانیم که در انجام کارها چقدر پافشاری و صبر میکنیم تا به نتیجه برسد ! توجه داشته باشید که برای یادگیری برخی از ساز ها نیاز به تلاش ، صبر ، زمان و تمرین بیشتری نسبت به سایر سازها است تا بتوانید به خوبی آن را یاد بگیرید و بنوازید . لذا اگر صبر زیادی دارید و پشتکار کافی را در خود می‌بینید انتخاب سازهایی که جزو سازهای سخت میباشند گزینه مناسب‌تری برای شما خواهند بود ، چراکه سایر افراد به سراغ این سازها نمی‌روند و یا اگر هم بروند موفق به نواختن حرفه ای این سازها نخواهند شد و در آینده نوازندگان کمتری همپای شما خواهند بود . اما در عوض اگر حوصله و وقت کافی را در خود نمی بیند به سراغ سازهای سخت نروید چراکه یا فرصت تمرین نخواهید داشت و یا دلزده می شوید و ممکن است کلا نسبت به یادگیری موسیقی دلسرد شوید . پس قبل از انتخاب ساز به این نکته دقت کنید .

 

هدف از یادگیری ساز چیست ؟

حتما برای یادگیری ساز هدف گذاری کنید ! مثلا آیا میخواهید در کنسرت های چند هزار نفره بنوازید یا در یک جمع خودمانی در میان دوستان و یا حتی صدای دلنشینی دارید و فقط می خواهید همراه با خواندنتان ساز بنوازید ؟! و همواره این سوالات را در ذهنتان مرور کنید که آیا با هدف کسب درآمد به دنبال یادگیری موسیقی می روید و یا به عنوان تفریح به آن نگاه می کنید و یا حتی فقط به دنبال جذب شهرت هستید ؟! شاید این سوال ها ساده به نظر برسند ولی بسیار نقش تعیین کننده ای در انتخاب ساز مناسب ایفا خواهند کرد . قطعا با توجه به هدفی که دنبال میکنید نحوه یادگیری موسیقی و سازی که انتخاب میکنید متفاوت است . مثلا اگر می خواهید همراه با خواندنتان ساز بنوازید احتمالا انتخاب سازهای بادی ، انتخاب‌های مناسبی نخواهند بود و این بدیهیست که احتمالا نمی توان به طور همزمان هم در ساز دمید و هم خواند . حتی اگر چنین کاری امکان پذیر باشد قطعا کار بسیار دشواریست و فراموش نکنید که احتمالا موجب کمبود نفس نیز می شود . یا مثلا اگر برای نواختن در جمع های خودمانی و دورهمی فقط به چشم تفریح و سرگرمی به دنبال آموزش ساز هستید باید سازی را مناسب با همین هدف انتخاب کنید ، که قابلیت حمل‌ونقل داشته باشند و یادگیری آن نسبتا ساده باشد که برای مثال در این مورد نمی توان سازهایی با اندازه بزرگ را همه جا همراه خود برد ولی سازهایی با قابلیت حمل‌ونقل مانند گیتار انتخاب های نسبتا مناسبی هستند . پس قبل از شروع به یادگیری حتما خودتان را در جایگاه مورد نظرتان با همان ساز تصور کنید . با تعیین هدف که بسیار ساده به نظر میرسد حتی در می‌یابید که در آینده تا چه حدی نیاز به یادگیری ساز مورد نظرتان دارید . مثلا در مثال فوق یادگیری گیتار در حد یادگیری نواختن ریتم و آکورد نیاز شما را برآورده میکند ، هرچند که ما همیشه به هنرجویان توصیه میکنیم که هیچگاه در یادگیری یک مرحله از موسیقی توقف نکنند و همواره به یادگیری خود ادامه دهند .

 

نقش شرایط فیزیکی در انتخاب ساز

حتما قبل از شروع به یادگیری ساز مورد نظرتان به شرایط فیزیکی خود توجه کنید . برای مثال اگر ظرفیت شش های شما نسبت به سایرین اندکی محدودتر است و مثلا هنگام دویدن زودتر به نفس نفس زدن می افتید به سراغ ساز های بادی نروید زیرا خیلی زود از ادامه تمرین و یادگیری خسته خواهید شد و حتی ممکن است به کلی از آموزش موسیقی منصرف شوید . زیرا معمولا وقتی پیشرفت سایر هنرجویان را نسبت خود میبینید احتمالا به این باور می رسید که شاید من اصلا برای آموزش موسیقی ساخته نشده ام و این در حالیست که این یک باور اشتباه است و فقط ساز درستی را انتخاب نکرده اید . پس دقت داشته باشید که حتما باید شرایط فیزیکی خود را در نظر بگیرید .

 

نقش سن در انتخاب ساز

گرچه ما همیشه میگوییم هیچگاه برای شروع یادگیری موسیقی دیر نیست اما باید در نظر داشته باشیم که معمولا ذهن کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر آماده یادگیریست و رشد سریعتری در آموزش ساز ها دارند پس اگر سن کمی دارید آمادگی شما نسبت به سایرین در یادگیری ساز هایی که نواختنشان کمی مشکل‌تر هستند بیشتر است . و البته به همین دلیل اگر سن شما کمی بالا رفته و همانند قبل تمرکز های لازم را ندارید و زندگیتان پر از مشغله و گرفتاریست بهتر است به سراغ ساز هایی بروید که یادگیری آن ها کمی ساده تر است تا سریعتر پیشرفت کنید . البته به این نکته توجه داشته باشید که همانقدری که کودکان برای یادگیری آماده ترند ، به همان نسبت بزرگسالان بهتر خودشان را میشناسند ، بلدند چطور تمرین کنند و می‌توانند زمان را به خوبی مدیریت کنند . همچنین روی هدف خود مصمم‌تر هستند و انگیزه بیشتری نسبت به کودکان دارند و به همین دلیل حتی اگر در ابتدای کار ، آموزش موسیقی کمی سخت به نظر رسید نباید از آموزش موسیقی منصرف شوید و مطمئن باشید به زودی به نتیجه مطلوب خواهید رسید .

 

راحتی در یادگیری ساز

این بدیهیست که وقتی ساختار ساز ها با یکدیگر متفاوتند پس نحوه نواختن و یادگیری آن ها هم متفاوت است . پس در این میان یادگیری برخی از سازها نسبت به سایرین کمی پیچیده تر و دشوارتر می باشد و در نتیجه وقت و انرژی بیشتری میطلبند . پس قبل از شروع به یادگیری حتما در این زمینه پرس و جو کنید . برای مثال فرآیند یادگیری در اکثر سازهای کوبه ای به دلیل تمرکز بر روی نواختن ریتم معمولا نسبت به خیلی از سازهای دیگر سریعتر است و یا مثلا اگر به سراغ نواختن سازهای زهی میروید به این نکته توجه کنید که ساز هایی که فرت (باره) ندارند نسبت به سایر سازها نیازمند صرف زمان و انرژی بیشتری برای یادگیری می باشند .

 

قابلیت حمل و نقل ساز

یکی از نکات قابل توجهی که باید در هنگام انتخاب ساز در نظر گرفته شود قابلیت حمل و نقل آن است . این که بتوانید ساز خود را هر موقعی که می خواهید همراه خود ببرید واقعا مزیت مهمی است ! فرض کنید به یک مهمانی دعوت میشوید و می خواهید هنرتان که سال ها برای کسب آن زحمت کشیده اید را به دیگران نشان دهید . اگر ساز انتخابی سازی مانند ویولن باشد به راحتی می توانید همراه خود ببرید تا همه از هنر شما لذت ببرند ولی معمولا این امکان برای برخی از سازها مانند پیانو به دلیل حجم بالای آن ها (بزرگ بودن) فراهم نیست . بگذارید چند نمونه دیگر مثال بزنیم ، معمولا ساز هایی مانند سازدهنی ، فلوت ، نی و موارد مشابه را به راحتی می توانید همه جا و در هر شرایطی به همراه خود ببرید ، در مقابل ساز هایی مانند پیانو ، چنگ ، درامز ، پرکاشن و خیلی از ساز های مشابه دیگر وجود دارند که به دلیل بزرگ بودن آن ها نمیتوان همیشه آن ها را همراه خود داشته باشیم .

 

میزان بودجه (سرمایه) اولیه در انتخاب ساز

هرچند که فراگیری ساز مورد علاقه‌مان بسیار لذت بخش است ولی مدیریت هزینه یک اصل جدایی ناپذیر از زندگی ماست و باید بپذیریم که بودجه (هزینه) ما محدود است . پس باید هزینه تهیه سازی که انتخاب میکنید نزدیک به بودجه ای باشد که برای این کار در نظر گرفته اید . اگر بودجه تهیه ساز مورد نظرتان را ندارید توصیه میکنیم مقاله (شرایط خرید ساز را ندارم چطور موسیقی یاد بگیرم ؟) را هم مطالعه نمایید .

 

میزان زمان برای تمرین ساز

این که چقدر زمان برای تمرین در هر هفته یا روز دارید را باید به دقت بررسی نمایید ، چراکه در آینده با کمبود وقت مواجه نشوید و برای مدیریت زمان خود مجبور نشوید تا یادگیری ساز را کنار بگذارید . پس اگر یادگیری موسیقی قرار است مهمترین بخش زندگی شما باشد ، نباید میزان زمانی که به این کار اختصاص میدهید محدود باشد و بنا به سازی که انتخاب میکنید معمولا باید چندین ساعت در روز تمرین کنید . اما اگر یادگیری ساز برای تفریح و گذران وقت است و یا پر از مشغله فکری و کاری هستید و وقت زیادی برای تمرین ندارید باید این نکته را در نظر بگیرید و به سراغ سازهای ساده تر بروید .

 

محل تمرین ساز

حقیقت این است که نواختن و تمرین ساز با ایجاد صدا همراه است و اگر در محیطی باشید که محدودیت هایی در میزان صدا دارد و ساز مناسبی را انتخاب نکنید ممکن است دچار مشکلاتی شوید و حتی از ادامه یادگیری خسته شوید . پس حتما قبل از انتخاب ساز سوال هایی از قبیل (محلی که در آن به تمرین موسیقی میپردازید آپارتمانی است یا ویلایی ؟!) و (آیا در محدوده شهر قرار دارد و یا خارج از آن ؟!) را از خود بپرسید .

فرض کنید در یک آپارتمان پر واحد زندگی می کنید و می خواهید یکی از سازهای پر سروصدا مثل درامز را به مدت 6 ساعت در روز تمرین کنید . با توجه به صدای بلند این ساز معمولا باعث نارضایتی همسایگانتان خواهد شد و مدام به شما تذکر میدهند و همین امر موجب ایجاد تنش میان شما و اطرافیان میشود و با ایجاد استرس و دقدقه برای شما به جای تمرکز روی تمرینتان باید به حل و فصل این مسائل بپردازید . همین امر باعث دلسردی شما خواهد شد و در خیلی از موارد دیده ایم که شخص به کلی آموزش موسیقی را کنار گذاشته است . حال فرض کنید اگر صداها فالش یا ناخوشایند باشند که دیگه بدتر ! دقت کنید در هنگام تمرین و به خصوص در روزهای نخست آموزش که تازه نوازندگی را شروع کرده اید ، گاهی از ریتم خارج می شوید و یا به دلیل کم تجربگی صداهای درست و دقیق نت ها تولید نمی شود ، در نتیجه این طبیعیست که موجب ناراحتی اطرافیانتان شود . البته به یاد داشته باشید که برای تمرین برخی از ساز ها مانند درامز که صدای بلندی دارند می توانید از مدل های الکترونیکی (الکتریکی) که صدای کمتری نسبت به درامزهای دیگر دارند استفاده نمایید . این سازها را حتی می توان با هدفون تمرین کرد و صدای بلندی از این ساز خارج نمی شود . ولی این امکان برای برخی از ساز های دیگر فراهم نیست . پس سعی کنید قبل از انتخاب ساز درباره این موارد تحقیق و سپس تهیه کنید .

 

خواندن در هنگام نواختن

همانطور که در بخش های قبلی و به صورت خلاصه به این موضوع پرداختیم ، باید دقت کنید که اگر می خواهید در هنگام نواختنتان بخوانید سازی را متناسب با همین هدف انتخاب نمایید .

 

آهنگسازی و تنظیم

تجربه نشان داده که در بحث آهنگسازی و تنظیم معمولا با فراگیری برخی از سازها فرد موفق تری در این زمینه خواهد بود . لذا قبل از انتخاب ساز حتما با چندین فرد با تجربه و آگاه مشورت کنید که آیا ساز انتخابی شما مناسب این کار خواهد بود ؟ البته این به این معنی نیست که اگر به فراگیری بقیه سازها بپردازید دیگر نمیتوانید آهنگساز یا تنظیم کننده موفقی باشید .

 

جایگاه ساز

هر سازی با توجه به ساختار و نحوه نواختن جایگاهی مخصوص به خود در دنیای موسیقی دارد . در حالی که بعضی از سازها فقط مناسب تکنوازی هستند سازهای دیگری هستند که فقط مناسب همنوازی میباشند و نمیشود با اینگونه ساز ها به تنهایی یک مجلس را اداره کرد . این درحالیست که برخی سازها برای هر دو حالت مناسبند . پس قبل از انتخاب ساز جایگاه هنرتان را تصور کنید . چشم های خود را ببندید و تصور کنید که می خواهید به عنوان یک تکنواز در یک ارکستر بزرگ در میان صدها نوازنده دیگر بنوازید و یا مایلید مرکز توجه نباشید و به همراهی سایرین بپردازید ؟ می خواهید خودتان به تنهایی مجلس را در دست بگیرید یا مایلید تا در یک گروه (بند) نوازندگی کنید ؟ این سوالات را از خودتان بپرسید و مشخص کنید که چه جایگاهی را میپسندید و بر همان اساس ساز مورد نظرتان را انتخاب کنید .

 

گستره صدایی

منظور از گستره صدایی این است که یک ساز چه مقدار صدا را می تواند تولید کند . یا به عبارت دیگر چند نت را می تواند بنوازد ، چند اکتاو دارد و یا زیرترین و بم ترین صدایی که می تواند تولید کند چه صدایی است . برخی از ساز ها به دلیل این که گستره صدایی کمتری نسبت به سایر ساز ها دارند دارای محدودیت هایی در نواختن هستند و البته به همان نسبت معمولا یادگیری آن ها ساده تر است که البته نمیتوان در این مورد به طور قطع نظر داد زیرا ساختار ساز ها با یکدیگر متفاوتند و به همین دلیل نحوه یادگیری نیز متفاوت است . پس توجه کنید ساز هایی که گستره صدایی بیشتری دارند محدودیت کمتری در تولید صداها دارند و دست نوازنده در نواختن آهنگ ها بازتر است . درحالی که این مورد نمیتواند به عنوان یک ملاک خیلی مهم در نظر گرفته شود چراکه معمولا آهنگ بر اساس همان ساز تنظیم می شود اما باید دقت کنید که همیشه قرار نیست که یک آهنگ جدید برای شما تنطیم شود و گاهی نیاز است که بتوانید هر آهنگی را بنوازید  . البته توجه داشته باشید که در برخی از ساز ها مثل سازهای کوبه ای بحث گستره ی صدایی زیاد مطرح نیست و برای انتخاب ساز مناسبتان باید تمرکز خود را روی موارد دیگر بگذارید . در نهایت خودتان باید ببینید که آیا باید گستره صدایی را به عنوان یک ملاک در نظر بگیرید یا خیر و اگر در این باره نمیدانید از یک فرد آگاه مشورت بگیرید .

 

خانواده ساز

به خانواده سازها دقت کنید . معمولا پس از یادگیری یک ساز ، یادگیری سازهایی که در همان خانواده قرار دارند راحت تر خواهد شد . پس در این مورد کمی آینده نگری داشته باشید . مثلا اگر نوازندگی ساز پرکاشن را به طور کامل فرا بگیرید در آینده نیز سریعتر از سایرین می توانید نواختن کاخن را بیاموزید و این یک نکته کلیدی است . چراکه اکثر مفاهیم و تکنیک ها معمولا در سازهای هم خانواده مشترک یا مشابه هستند .

 

آموزش تئوری موسیقی

همانطور که میدانید نت الفبای موسیقیست و برای نواختن ساز باید بتوانید آن را بخوانید و بنویسید . توجه داشته باشید که نحوه نگارش همین نت ها یا به طور کلی تر نحوه نگارش تئوری موسیقی در سازها متفاوت است . به بیان ساده تر ممکن است خواندن و نوشتن نت ها در سازی سخت تر یا آسان تر از دیگری باشد . برای مثال نحوه نگارش نت ها برای ساز دف ، درامز و پیانو متفاوت هستند و این به میزان گستره صدایی ، خانواده و ساختار ساز مورد نظر باز میگردد . اگر بخواهیم مطلب فوق را به زبان ساده توضیح دهیم باید اینگونه بیان کنیم، مثلا در حالی که برای نواختن برخی از سازها باید محل قرار گیری 7 نت موسیقی را روی 5 خط حامل بلد باشیم ، سازهای دیگری هستند که فقط از یک خط حامل استفاده میکنند . همچنین نواختن برخی از ساز ها نیازمند یادگیری موارد بیشتری مثل ربع پرده ، کشش و کلیدهای موسیقی اضافه مانند کلید فا و غیره هستند که در برخی اصلا نیازی به این موارد نیست که باید قبل از شروع به یادگیری با توجه به میزان صبر و حوصله خودمان این موارد را در نظر بگیریم .

 

کاربرد

حقیقت این است که در دنیای امروز برخی از ساز ها کاربرد بیشتری نسبت به سایرین دارند . اگر دقت کرده باشید صدای برخی از ساز ها در بیشتر آهنگ ها به گوش می خورد و در مقابل صدای برخی از ساز ها را کمتر می شنویم . به خصوص اگر با هدف کسب درآمد در این زمینه فعالیت می نمایید باید به این نکته توجه کنید که ساز انتخابی شما آیا کاربرد فراوانی دارد یا خیر . چراکه در آینده باید بتوانید به راحتی هنرتان که شاید سال ها برای کسب آن زحمت کشیده اید عرضه کنید و هر قدر که کاربرد آن ساز بیشتر باشد فرصت های بیشتری در انتظار شماست .

 

خاص بودن

خاص بودن به نوعی در تقابل با بحث کاربرد است که پیشتر در این مورد صحبت کرده ایم . اگر میخواهید خاص یا به قول معروف گل مجلس باشید به سراغ سازهای خاص بروید که شاید کاربرد آن ها همه جا نیست ولی وقتی می نوازید تمام توجه ها به شما جلب خواهد شد . چراکه سایرین کمتر ساز شما را دیده یا شنیده اند .

 

فراگیر بودن ساز

منظور از فراگیر بودن ساز این است که در جامعه چند نفر به یادگیری و استفاده از این ساز میپردازند . هرقدر که نفرات بیشتری از این ساز استفاده کنند ، ساز فراگیرتر خواهد بود . قطعا برای یادگیری ساز نیازمند استاد ، آموزشگاه ، فیلم و کتاب های آموزشی هستید که باید در دسترس و موجود باشند . در غیر این صورت قطعا نمیتوانید به اندازه ساز های دیگر (فراگیرتر) آموزش های مناسبی را بیابید پس کمی کار برای شما سخت تر است . از طرفی ممکن است برای تهیه ساز و قعات جانبی آن دچار مشکل شوید و یا به اجبار هزینه زیادی بپردازید . پس میزان فراگیر بودن ساز نکته دیگریست که باید توجه زیادی به آن شود .

 

محدودیت ها

در حالی که برخی از ساز ها ، هم به صورت گروه نوازی و هم به صورت تکنوازی کاربرد دارند ، اما برخی از ساز ها در عمل نمی توانند به تنهایی یک مجلس را اداره کنند و دارای محدودیت هایی از این دست هستند و حتما باید ساز های دیگری همراه با آن ها بنوازند تا مورد توجه قرار بگیرند . مثلا در حالی که امروزه ساز درامز یکی از کلیدی ترین سازهای استفاده شده در موسیقیست و بدون این ساز واقعا نمی توان خیلی از موسیقی های زیبایی که میشنویم را تولید کرد ، اما به تنهایی نمیتواند یک مجلس را اداره کند و حتما نیازمند همراهی سازهای دیگریست . هرچند که این محدودیت ها به تنهایی ملاک عمل درستی برای انتخاب ساز نیست اما باید این نکته را هم در نظر بگیرید .

 

سخن پایانی

هرچند که انتخاب ساز به عوامل بسیاری وابسته است ولی سعی کردیم تا مهمترین آن ها را به طور خلاصه و با توجه به ویژگی های افراد بیان کنیم تا بتوانند بهترین انتخاب را انجام دهند تا به بهترین درجات در این زمینه برسند . تجربه ما نشان داده با در نظر گرفتن این موارد قطعا می توانید بهترین انتخاب را با توجه به روحیات ، علایق ، شخصیت و شرایطتان داشته باشید . اگر شما هم راهکار های دیگری در این رابطه در نظر دارید خوشحال می شویم که با ما در میان بگذارید تا بتوانیم در اختیار دیگر همراهان سازودهل قرار دهیم . همچنین اگر مطالب فوق را مفید و تاثیر گذار دانستید خوشحال میشویم تا برای کسانی که به آن‌ها و پیشرفتشان اهمیت میدهید بفرستید . و در نهایت بی اندازه از شما سپاسگزاریم که وقت گرانبهای خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دادید و این باعث افتخار ماست که شما را در جمع خودمان داریم . امیدواریم که توانسته باشیم رضایت شما را جلب کرده باشیم .

حامی این مقاله سایت سازودهل شوید
در صورتی که این مقاله برای شما مفید بود ، می‌توانید به صورت کاملا اختیاری از سازودهل حمایت کنید.

همین حالا تکمیل یا اصلاح کنید !

اگر شما اطلاعات بیشتری در این زمینه دارید لطفا آن را برای ما بنویسید تا مطلب فوق بازنگری گردد .

گزارش تخلف

guest
2 نظر
Inline Feedbacks
دیدن تمام نظرات
Helen

خیلی کامل بود مرسی.فقط کاش مثال های بیشتری میزدید مثلا شنیدم دست های قوی برای ساز هایی مثل دف لازمه انگشتان بلند برای پیانو و…

تبلیغات